CD-ink





"Suscepimus"


Rendelési tárgyszó: "Suscepimus CD"










Egy kis ízelítő a CD anyagából:






Ismertető


Giacomo Carissimit (1605-1674) inkább, mint oratórium-szerzőt ismerjük, miséiről kevéssé, keveset tudunk. Pedig összesen öt mise maradt fenn a neve alatt, igaz, egyik miséjéről sem rendelkezünk szerzői kézirattal, a jezsuita rend feloszlatásakor kéziratai, csak úgy, mint sírja, megsemmisült.
A Missa Concertata ötszólamú kompozíció basso continuo-val. Három énekes és két hangszeres szólama a darabban külön-külön is önálló életet él, a hangszerek nem játszanak együtt az énekszólamokkal. Szinte minden tételben a homofón, kórusra szánt, és az imitációs, inkább szólisztikus karakterű részek váltakoznak, szinte bájos szertelenséggel. Rendkívül ritka jelenség, hogy egy misében recitativo-ként komponáljon meg szövegeket a szerző, Carissimi Missa Concertta-jában azonban kétszer is találkozunk ilyennel, a Gloria és a Credo tételekben. Carissimi az egyes tételeket hangszeres közjátékokkal, Symphonia-kkal tagolja. Inerpretációnkban igyekeztünk ezeket a közjátékokat hangszerelésben, és előadásmódban szervesen a környezetükben lévő szövegekhez igazítani, ahogyan a szokatlanul viharos Crucifixus tétel után is, ahol a Carissimi-kortárs mise-kompozícióban szokásos megrendült nyugalmat igyekeztünk benne megfogalmazni úgy, hogy a rákövetkező Et resurrexit drámai kontrasztja is minél inkább érvényesüljön.
A Missa Concertata nem csekély kihívást jelentett a felvételen éneklő gimnazista fiúk számára. A gyakran hivatásos énekesek számára is komoly technikai feladatokat tartogató szóló-állásokat olyan bravúrral oldották meg, ami sokkal több, mint ami egy tizenéves fiútól elvárható. A kiadói utasításoktól eltérően nem minden imitációs rész szólal meg szólistákkal. Ennek elsősorban az az oka, hogy nem szerettük volna az egyes tételeket túlságosan széttagolni, és jónéhány esetben szerencsésebbnek találtuk, ha egy-egy imitáció kórussal szólal meg. Természetesen maradtak a szólóállásokban esetlegességek. Tekintve azonban, hogy nem hivatásos szólisták énekelnek a Collegium Musicum-ban, hanem tehetséges gimnazista fiúk, ezen esetlegességek megbocsáthatóak. Felvételünk nem vegytiszta, sokkal inkább szeretné tükrözi Carissimi korának előadói gyakorlatát, azaz, nem a műhöz igazítja az előadók számát és személyét, hanem egy létező, rendszeres szolgálatban együtt zenélő együttes lehetőségeihez alakítja a mű előadói lehetőségeit.
A gregorián tételek forrásai a Solesmes-i Szent Péter Apátság kiadásában megjelent liturgikus könyvek. A megszokott solesmes-i előadói gyakorlattól eltérően azonban előadásukban kifejezésre kívántuk juttatni az egyes tételek műfaji sajátosságait, eszerint döntöttünk az egyes tételek szóló és tutti hangszerelésében, előnyben részesítve a szóló-állásokat azokban a tételekben, ahol annak karaktere, és a vélhető, az első keresztény századokra visszanyúló előadói gyakorlata ezt megkívánta. Felvételünkön a Pünkösd utáni 8. vasárnap miséjének úgynevezett proprium-tételei hangzanak el.
A kórus tételeit orgonadarabok keretezik, csak úgy, mint e művek élő előadói gyakorlatában. Michelangelo Rossi(1602-1656) Carissimi kortársa volt, és csak úgy, mint a Missa Concertata szerzője, Rómában élt és dolgozott, mint hegedűjátékos orgonista, és nem utolsó sorban az egyik első opera-szerző. Johann Caspar Kerll (1627-1693) német származású komponista, Carissimi növendéke volt a római Collegium Germanicum et Hungaricum-ban. Az orgonadarabok Soós Gábor orgonaművész előadásában szólalnak meg együttesünk Jehmlich-orgonáján.


Kelemen Áron




A lemez ára:


Karácsonyi vásárunk keretében most még kedvezőbb áron juthat hozzá lemezünkhöz, lévén, hogy most 2500 forint helyett, csak 1900 forint.


Továbbá, ha több példányt rendel akkor minden példányból az akciós áron túl még 100 forint kedvezményt biztosítunk!



+ postaköltség